Preskoči na glavni sadržaj

Kome vjerovati u svijetu punom laži?

Ekscentrični Dr. House, kojega u istoimenom serijalu glumi Englez Hugh Laurie, ima izjavu koju su sigurno upamtili svi gledatelji: „Svi ljudi lažu!“ Dr. House je jako skeptičan u pogledu ljudske iskrenosti, a pogotovo kada osoba krije neku tajnu koja bi ugrozila njezinu čast i ugled.

Da „Svi ljudi lažu“ više nije vjerovanje samo Dr. Housea, nego većina nas danas više ili manje dijelimo njegovo mišljenje. Možda bismo čak i dodali: Ponekad je laganje ne samo moralno opravdano, nego i nužno. Vjerojatno smo čuli za onaj etički problem u kojemu smo se pozvani staviti u kožu čovjeka u čijoj se kući skrivaju Židovi za vrijeme Hitlera. Na vrata nam kucaju nacisti i pitaju: „Jel se kod vas skrivaju Židovi?“ Knjige se mogu napisati o opravdanosti kako izgovorene laži, tako i izgovorene istine u takvom slučaju.

Međutim, u 21. stoljeću, mi smo nadišli takve dileme. Čini nam se da nam se jednostavno laže – i točka. Bez obzira radi li se o raznim teorijama urote, od pitanja kakve to tragove iza sebe ostavljaju avioni (chemtrail), preko pitanja o slučaja Agrokor, pa sve do pitanja tko financira bliskoistočne teroriste, sve veći broj ljudi je uvjeren da nam političari i njihovi financijeri muljaju čim otvore usta.

Možda se čini da bi na sva naša pitanja jedino rješenje bilo znati: „Što je istina?“ ili barem: „Kako možemo znati kada nas ljudi lažu?“ Vjerojatno su zato popularna predavanja poput: „Kako prepoznati lažljivca?“ ili članci o tome „Kako prepoznati iskren osmjeh?“

Isto pitanje, „Što je istina?“ postavio je Poncije Pilat Gospodinu Isusu onoga dana kada ga je osudio na smrt. Mnogi su teolozi primijetili da je to bio vrhunac ironije, jer je Pilat to pitanje postavio Onomu koji je utjelovljenje Istine. Isus je za sebe rekao „Ja sam Istina!“ (Iv 14,6) Da ironija bude veća, toga dana jedan je lažljivi i prevrtljivi političar, da spasi svoju političku karijeru, dao ubiti Onoga koji je Istina. Svi ljudi lažu i svima nama lažljivcima lažu drugi lažljivci. Međutim, evo Jednoga koji je Istina, koji nikada ne laže, koji je u potpunosti bezgrješan – umire zbog laži, umire zbog tuđega grijeha, umire zbog nas lažljivaca! Na vrata su pokucali nacisti i pitali: „Skrivate li Židove?“ Isus im odgovara: „Ja sam Židov, vodite mene!“

I tako Isus umire na križu, kao žrtva laži i urote. I tri dana su se svi veselili, dok su njegovi učenici neutješno plakali. Ne osjećamo li se i mi često baš kao i Isusovi učenici: preplašeni i maleni u svijetu velikih laži i lažljivaca?! Ali onda je došla nedjelja, treći dan od kada su Istinu razapeli i ubili. Ali Isusa grob nije mogao zadržati. On sam je svojim učenicima rekao: „Ne bojte se, jer ja sam pobijedio svijet.“

I tako, ljudi govore. Neki govore polulaži, drugi poluistine. Ponekad ćemo ljude uhvatiti u laži, a ponekad se iznenaditi da još uvijek postoje prijatelji istine. Kao kršćani pozvani smo vjerovati Onome tko je Istina! To je Isus. On je vjerodostojan, a objavio nam se u svojoj Riječi, Bibliji, za koju On kaže da također „ne može lagati“ i da „je istina“. To nas lišava paranoje, to nam daje mir. Jer ako je naš Gospodin i Spasitelj istinom pobijedio navalu laži koja ga je koštala života – ali On ipak živi – s njime ćemo pobijediti i mi!

Međutim, to nam daje i svojevrstan etički imperativ koji je najbolje izrazio apostol Pavao u svojoj poslanici Efežanima kada je rekao: „govorite istinu u ljubavi!“ Doslovno, Pavao kaže: „istinujte u ljubavi“. Vaš Gospodin je istina i tako i vi budite istiniti, ali u svemu tome ne zaboravite da istinu uvijek trebate davati zajedno s ljubavlju! Tako je živio naš Gospodin, tako će nam Njegov Duh dati snage da živimo i mi!

Primjedbe